Jumaat, Mei 15, 2009

Perkumpulan Pagi Persembahan Persembahan Usuluddin Rummani

Perkumpulan Pagi Persembahan Usuluddin Rummani
14hb Mei 2009M-Khamis
Dewan Besar SMALHB
.
Perkumpulan pagi sebelum menjelang peperiksaan setengah tahun dan peperiksaan kelayakan ini menampilkan bakat-bakat dari 6 bawah Usuluddin Rummani. Bacaan ayat-ayat suci Al-Quran secara hafalan dipimpin oleh Ak. Hafizul hanif, Abdul Baar dan Abdul Azim. Manakala pembaca-pembaca perempuan terdiri dari Irnie Nurhazwani, Nur Seriwanie dan Hazimah.
.
.
Selepas nyanyian Lagu Kebangsaan dan Lagu Rasmi Sekolah, Khutbah disampaikan oleh NurAqilah yang menyentuh tentang tajuk "Syaitan dan keburukan-keburukannya".
.
.
Manakala Khutbah Bahasa Inggeris yang membahaskan tajuk yang sama disampaikan oleh Nur Athirah.
.
.
Dewan SMALHB gamat dengan drama Bahasa Arab dan Inggeris yang dibawakan oleh pelajar-pelajar Usuluddin Rummani. Ia mengupas tentang kepercayaan terhadap sihir dan azimat yang digunakan pelajar-pelajar yang malas belajar sebelum peperiksaan.
.
.
"Hal Anti sahirah au Mak Lampir?" antara petikan dialog yang menggamatkan suasana dewan dengan gelak ketawa.
.
.
"Basar azimat wang Pijul sama wang Syakir atu?"
.
.
"Peperiksaan berjalan. Wang Pijul dan gang membawa azimat mak lampir ke meja periksa supaya lulus exam...isykk..isyykk...isyykk..."
.



.
Warga SMALHB terhibur dengan drama ini yang banyak memberi mesej berguna. Antaranya, berusahalah sedari awal supaya dapat keputusan yang cemerlang dan jangan mempercayai sihir atau kuasa selain dari Allah SWT untuk meminta pertolongan serta amalan sihir, bomoh yang menggunakan selain dari ayat-ayat suci Al-Quran dan doa-doa Al-Muttaqin adalah salah di sisi Islam.
.
.
Tahniah diucapkan kepada warga Rummani dengan menyajikan persembahan yang cukup menarik dan penuh dengan pengajaran berguna. Perkumpulan pagi diakhiri dengan bacaan doa oleh Md. Ariffin bin Abdul Kahar.

Tiada ulasan: