Khamis, Februari 05, 2009

Hari Kedua Minggu Ta'aruf Dan Silaturrahim


Riadhah Ilmiah
4hb Februari 2009M

Minggu Ta'aruf dan Silaturrahim pelajar-pelajar baru diteruskan lagi pada hari kedua dengan aktiviti " Riadhah Ilmiah" yang menggabungkan unsur-unsur aktiviti pembentukan sahsiah, jasmani, akli dan rohani.
.
Aktiviti dimulakan dengan acara senam robik diketuai oleh Cikgu Haji Mohd Sofian.
.


" Tabik hormat ker silau matahari tu ? "
.



Selesai saja acara pertama, 42 orang pelajar yang tersenarai dari 7 buah kelas dipilih menjayakan acara " Treasure Hunt ". Setiap kelas diwakili 3 pelajar lelaki dan 3 pelajar perempuan dan setiap kumpulan mesti menyelesaikan 6 tugasan dengan saling bekerjasama antara satu dengan lain dengan strategi masing-masing.
.

"Bukan senang nak menang Treasure Hunt..pelbagai rintangan dan cobaan perlu dilalui..semua itu..cobaan.....cobaan.."
.

Sementara menunggu 7 kumpulan menghabiskan 6 tugasan Treasure Hunt, pelajar-pelajar yang lain melakukan aktiviti-aktiviti seterusnya yang telah disusun. Antaranya adalah " Passing Messages ". Pelajar perlu menggunakan kekuatan daya ingatan untuk mengingat rajah struktur pentadbiran sekolah dalam masa yang dihadkan. Mesej tersebut mesti disampaikan kepada pelajar kedua hingga keenam untuk dilakarkan semula supaya menjadi rajah yang sempurna.
.
" Gaya-gaya macho pelajar-pelajar baru kitani... "

" Waduh..waduh..sempat-sempat aja bikin foto tapi keren jugak ya dengan senyumannya.. "
.
"Passing Messages" menguji daya ingatan ahli kumpulan yang pertama sebelum menyampaikan kepada rakan..stress nampak nyer..
.
"Sampaikan mesej ah...jangan tertambah jangan terkurang ah...hehe.."
.
Manakala acara ketiga ialah acara 3 in 1 Challenges. Apa-apapun pelajar-pelajar baru tetap memberikan kerjasama dan sporting..
.
Selepas rehat kira-kira jam 11 pagi. Acara 3K bermula dengan membahagikan pelajar-pelajar baru kepada 9 zon yang telah disediakan. Acara berakhir kira-kira sejam kemudian sebelum para pelajar menunaikan sembahyang Fardhu Zuhur.
.

" Ada bakat eh mengusai-ngusai.. jangan sampai gundul bunga atu ah.. "
.

"Ermm... posing sakan jua ah 3 AJK ani ah..."
.
Menuju ke surau sekolah bagi mendirikan solat Zuhur.
.
Menikmati makan tengahari bersama-sama..
.

Manakala pada sesi petang diadakan sesi taklimat yang merupakan kesinambungan taklimat pada hari sebelumnya. Guru Kanan Akademik dan Guru Kanan Ko-Kurikulum masing-masing menerangkan tugas dan fungsi bahagian masing-masing pada petang tersebut yang dipengerusikan oleh Cikgu Shahnaz Johan Shakoor.
.


Sebelum acara PRS mengambil tempat yang dikelolai oleh Pegawai Kesejahteraan, beliau turut memberikan sedikit taklimat berhubung elaun dan segala keistimewaan kemudahan pelajar-pelajar SMALHB. Secara keseluruhan, tahniah kepada semua pelajar baru yang memberikan kerjasama sepanjang aktiviti petang tersebut walaupun agak keletihan.
.

Sebahagian AJK penuntut yang bertungkus-lumus sepanjang sesi pagi hari kedua.
.


Tiada ulasan: