Ahad, Jun 07, 2009

Pameran Sempena Hari Alam Sekitar 2009

Pelancaran Logo EYE (Environment Youth Envoy) Dan Pameran Alam Sekitar
Tempat : Kementerian Pembangunan
6hb Jun 2009 - Sabtu
.
Demi memeriahkan sambutan Hari Alam Sekitar Sedunia, Kementerian Pembangunan secara rasminya melancarkan logo (E.Y.E) Environment Youth Envoy dan seterusnya memperlihatkan pameran kehijauan (Green Exhibition) sempena Hari Alam Sekitar dari 10 buah sekolah yang terpilih termasuk SMALHB.
.


.
Pameran ini bertujuan untuk meningkatkan kesedaran kepada masyarakat amnya terhadap kepentingan alam sekitar yang hijau dan bagi mengurangkan impak pemanasan global (Global Warming) kepada alam sekitar.
.
.
.
AJK SMALHB yang terlibat sepanjang pameran 3 hari berlangsung di lobi, Kementerian Pembangunan, Berakas.
.
.
Antara yang dipamerkan oleh SMALHB ialah model Pulau Borneo dan praktikal jika Oksigen (O2) berkurangan akibat alam sekitar tidak terjaga menyebabkan kuantiti Karbon Dioksida (Co2) meningkat. Sebagai usaha membantu alam sekitar, SMALHB telah membuat usaha-usaha membantu mengekalkan kehijauan dengan projek 3K yang berjalan di SMALHB, projek berjalan kaki pelajar-pelajar perempuan dari asrama ke sekolah (yang menjadi tradisi dari dulu lagi), pembinaanTaman Therapeutik, menggunakan semula barang-barang terpakai dan lain-lain lagi.
.
.
.
.
Hadir sebagai tetamu kehormat di majlis pelancaran tersebut ialah Menteri Pembangunan, Pehin Orang Kaya Hamzah Pahlawan Dato Paduka Seri Setia Haji Awang Abdullah bin Begawan Mudim Dato Paduka Haji Bakar.
.
.
.
.
Di pagi itu juga, 3 pelajar yang menyertai bengkel alam sekitar di Singapura baru-baru ini turut menyampaikan pembentangan kongsi sama dari pengalaman yang ditimba semasa di Singapura.
.
.
Logo E.Y.E yang dilancarkan pada pagi tersebut oleh Menteri Pembangunan.
.
.
Menteri Pembangunan ketika melawat pameran dari SMALHB. Wakil pelajar SMALHB, Mohd Hafiz dan Syaza Ayuni menjelaskan kepada tetamu kehormat material-material persembahan pameran.
.
.
.
Turut membuat pameran ialah dari Sekolah Menengah Sayyidina Abu Bakar, Maktab Sains Paduka Seri Begawan Sultan, Sekolah Menengah Sayyidina Umar Al-Khattab, PTE Katok, Sekolah Menengah Sayyidina Hussain, Sekolah Menengah SMJA, Sekolah Menengah PAP Hajah Masna, Sekolah Menengah Awang Semaun dan SMALHB adalah satu-satunya sekolah dari Kementerian Hal Ehwal Ugama yang diberi penghormatan membuat pameran bersama-sama sekolah-sekolah di bawah Kementerian Pendidikan.
.










Tiada ulasan: