Isnin, Oktober 05, 2009

Majlis Memperingati 50 Tahun Perlembagaan Bertulis (Bahagian 1)

Majlis Memperingati 50 Tahun Perlembagaan Brunei 1959
Tetamu Kehormat : Pemangku Pengarah JPI
Tempat - Dewan SMALHB
Tarikh - 5hb Oktober 2009M
.
.
Acara dimulakan dengan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran oleh Ahmad Zulwaqar bin Suhaili dan terjemahannya oleh Mohd Haiqal bin Abd. Hamid bermula dari ayat 20-25, Surah Al-Anfal.
.
.
Majlis gilang-gemilang ini berjaya mengumpulkan ketujuh-tujuh buah sekolah arab di seluruh negara dan sebuah institut tahfiz bagi sama-sama meraikan kejayaan Kerajaan Brunei memiliki perlembagaan / undang-undang sendiri dari ikut campur tangan pihak British.
.






.
Pemangku Pengetua SMALHB dalam ucapannya antaranya menyatakan rasa syukur kejayaan majlis ini adalah juga di atas kerjasama semua pihak yang bertungkus-lumus dalam waktu yang singkat dan membuktikan bahawa sekolah-sekolah arab dan institut tahfiz adalah bersatu untuk sama-sama mengembangkan dan melahirkan cendiakawan-cendiakawan Islam yang intelektual.
.

.
Acara diteruskan dengan persembahan Syair Perlembagaan Brunei karangan Al-Marhum Sir Muda Omar Ali Saifuddin oleh Norhanani Haji Abd Wahab.
.
.
Pelajar-pelajar Ma'Had Islam Brunei juga menyerikan majlis pagi itu dengan persembahan tausyeh.
.
.
Kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai "As-Syams" dari SUAMP RIPAD juga memberikan persembahan yang bertenaga menerusi pukulan hadrah.
.

.
Antara para jemputan yang hadir.
.


.
Kemuncak acara ialah persembahan gabungan sketsa dan puisidra dari SMALHB bertemakan "Perlembagaan Brunei 1959". Persembahan yang menggamatkan suasana di dalam dewan ini turut mendapat pujian dari pelbagai pihak luar dan para jemputan.
.
.
Tok bomoh main jampi lah pulak...
.
.
Di manakah ikrar dan persaksianmu kepada Allah dan Rasul ? Sedarlah....
.
.
Mengapa tidak kau sahut azan itu ? Tidakkah kau mahu menegakkan tiang agama? Sedarlah...
.
.
Adakah kau ingin menjejakkan kakimu ke rumah Allah ? Sedarlah...
.








.
Pemangku Pengarah Jabatan Pengajian Islam berkesudian menyampaikan cenderahati dan sijil kepada sekolah-sekolah yang ikut-serta dalam pameran di Galeri SMALHB sempena majlis tersebut.
.



.
Selain SMALHB yang memang memiliki Galerinya sendiri, pihak SMALHB juga menjemput beberapa buah sekolah arab untuk memeriahkan majlis ini dengan mengadakan pameran. Antaranya ialah pameran dari Sekolah Persediaan Arab BSB, SUAMP RIPAD, Ma'Had Islam Brunei dan Institut Tahfiz Al-Quran SHHB.
.






Tiada ulasan: