Isnin, Disember 29, 2008

Riadah di Taman Peranginan Tasek

Riadah di Taman Peranginan Tasek Lama
18hb. November 2008.
.
Kombinasi idea-idea antara Unit Ko-Kurikulum SMALHB dan AJK penuntut Unit Sukan telah berjaya mencetus satu inovasi dalam program riadah dengan menjalinkan acara sukan, teamwork berpasukan dan aktiviti memelihara kecantikan serta kebersihan alam semulajadi pada pagi Selasa, 18hb November 2008M yang lalu di Tasek Lama, di ibu kota.




Aktiviti bermula dengan acara pemanasan badan 'warming up' dan seterusnya merentas melalui laluan 'hiking' yang telah disediakan.
.


Pelbagai acara telah disusun dan dijayakan oleh para pelajar. Antaranya ialah acara 'Rubic Cube' dan lari berhalangan antara penuntut-penuntut.





Acara kemuncak pada pagi itu ialah Treasure Hunt antara 6 kumpulan. Setiap kumpulan diberi 6 tugasan dan perlu diselesaikan kesemuanya untuk mendapatkan harta yang tersembunyi. Pelbagai halangan yang perlu ditempuhi sebelum setiap peserta mendapat soalan pembayang yang seterusnya.


Mencuci muka dengan air mata air di kawasan Tasek antara tugasan yang perlu dilakukan setiap peserta.

Semangat patriotik bernegara ditunjukkan di wajah-wajah tunas bangsa sambil membawa beg sampah untuk diisi daun-daun kering.


'Lalu .. lalu .. tumpang lalu ku arah dapan kita ah..'



Treasure Hunt menggabungkan unsur-unsur semangat kerja berpasukan, kesefahaman antara satu dengan lain, menepati masa, moral sivik positif dan menjaga kebersihan alam semulajadi merupakan tema yang diangkat selaras dengan konsep MIB.



Berbuai dalam masa 2 minit antara tugasan sebelum mendapat pembayang seterusnya.


'Ngiat Ensong Mata Aji..Semar Ngisenggg.....'



Acara Riadah berakhir kira-kira jam 12 tengahari dan semua pelajar dan guru-guru balik ke sekolah untuk menunaikan sembahyang Fardhu Zuhur.

Tiada ulasan: